SALAM ZIARAH. BLOG KU INI MENCARI KEBEBASAN, KESEMPURNAAN, KEDAMAIAN DAN KEKAYAAN DALAM KEHIDUPAN YANG DIREDHAI OLEH ALLAH SWT.









DeEpAVaLi

hari ni deepavali ke?
tak rasa ape-ape pun.. macam tak raya pun. depan rumah yang beragama hindu pun macam tak raya je.. kalau depa raya mesti depa pakai baju raya. ni pakai t-shirt je.. rumah pun tak berapa nak ceria.. why? today is raya.. pelik gak? maybe pakai pagi tadi je kot. lagipun rimas pakai 'merot-merot' (bak kata ibu aku) macam tu.. aku pun 'renyah' je tengok.
haha..
however, mungkin budaya mereka sebegitu. malam raya je yang meriah. bunga api tak renti-renti. aku pun   bengang cam tu!. sampai tengah malam tak abis-abis main lagi. 'panaih je'!! pastu pagi-pagi bangun lambat. pukul 8 pagi pun tak bangun tido lagi.. pergh! raya ke macam tu..? kalau orang Islam, pagi raya mesti sibuk giler. nak gi solat raya, saling bermaaf-maafan.. tapi depa tak pun..
hmm..
tapi ada la jugak segelintir yang ada semangat raya sikit. tapi yang hairannye kenapa pagi raya yang nak kemas rumah. waktu tu la nak betulkan cat, nak sapu sampah malah yang pasang astro waktu tu pun ada.. wah! hebat giler.. kenapa tak pasang seminggu sebelum raya ke.. semalam ke? haha.. lawak..
anyway, 
selamat menyambut hari deepavali.. tak kesah la ape pun. itu budaya mereka. itu juga menunjukkan masyarakat di negara kita ni ada pelbagai kaum dan jenis budaya mereka.. kita mesti hormat perayaan mereka kerana mereka pun hormatkan perayaan kita.. jangan kita nak menentang mereka.. mungkin itu cara yang terbaik bagi mereka. jangan lupa juga saling kunjung-mengunjungi rumah mereka.. masa raya kita depa datang, takkan raya depa kita tak nak datang pulak..sian depa..
kita kena ingat..
kita kan 1 MALAYSIA..

No comments:

Post a Comment